Saturday, March 03, 2007

Suara Pekerja

"Mana boleh jadi, gaji kami sama saja... dia tak buat kerja" adu Nik pada penyelia.

Penyelia mengetap bibir. Muka penyelia yang berminyak itu berkerut menampakkan usianya yang semakin meningkat. Tuan penyelia sudah perasan permasalahan anak buah yang suka curi tulang. Perbandingan dibuat dengan salah seorang pekerja baru yang begitu rajin. Din. Begitu ringan sikunya. Semua kawasan yang ditetapkan telah dikerjakannya yang dibantu sedikit-sedikit oleh Matyi. Padang. Lereng bukit. Tepi pagar. Dalam longkang. Semuanya memuaskan. Penyelia.

"Dia potong rumput macam ayam memupur" kata Paksu Ali pada suatu hari.

Kenyataan itupun penyelia juga sudah arif benar. Rumput yang dipotongnya tidak bersih. Tiada seni. Diputar sini sikit. Sana sikit. Tidak dihabiskan setempat-setempat. Memang banyak hal yang penyelia tidak puas hati. Matyi yang suka lepak dengan membaca surat khabar sampai sejam dua pun penyelia tahu. Penyelia nampak. Kadang-kadang penyelia sengaja lalu kawasan Matyi lepak. Buat-buat batuk. Matyi buat lembu kenyang saja. Penyelia juga sudah acap kali terserempat dengan Matyi yang lepak dalam kereta buruk di tepi padang.

Penyelia terfikir hendak pecat memberhentikan Matyi. Cuma. Bila dikenang. Dia orang lama. Penyelia fikir dua kali. Tiga kali. Sedangkan penyelia sendiri baru satu tahun ditugaskan sebagai penyelia pekerja swasta khidmat cucian dan kebersihan. Nanti orang beranggapan, penyelia tidak sedar diri. Baru setahun kerja sudah hendak pecat orang itu orang ini. Penyelia buat laporan pada bos. Orang atas. Orang atas kata "pandai-pandai awak lah nak nasihatkan dia"

"Apa kahe ni" Penyelia kata. Kemudian.

No comments: