Sunday, December 03, 2006

Rawatan Susulan Ibu

Sg Tong, 3 Dis - Ibu perlu hadir ke klinik Sg Tong untuk menerima rawatan susulan masalah kesihatannya. Sekarang ini musim cuti sekolah, jadi tidak ada masalah untuk ke mana-mana.

Tiga bulan yang lalu ibu menerima rawatan di HBKT yang jauhnya 60km dari rumah. Pun kena pergi juga. Ini dah dekat, memang tiada masalah kalau kereta tidak meragam. 10 minit boleh sampai. Menunggu di sana pun taklah lama, tak sampai 1 jam semuanya beres. Siap ambil ubat. Berbanding dengan semasa di HBKT dulu, nak ambil ubat saja punya la lama. Hinggakan ada orang yang hilang sabar menunggu.

Dikeranakan jauhnya jarak ke KT, maka kelonggaran untuk rawatan rutin ini dipindahkan ke klinik yang lebih dekat iaitu di Sg Tong. Pihak hospital sudah sertakan surat rujukan. Kerja jadi mudah. Tunjuk saja surat dari HBKT itu, tak banyak cerita.

Ibu sakit apa? Setakat ini yang sudah dikenalpasti, ibu mengalami sakit jantung, asma dan darah tinggi. Barangkali ada lagi yang belum dikenalpasti. Maklumlah usia sudah 70 tahun. Semenjak dimasukkan ke hospital 3 bulan lalu, ibu nampak sihat. Ubat memang tak putus. Mujurlah ibu tidak cerewet makan ubat. Apa saja yang doktor suruh, diikutnya. Kalau jenis yang pandai-pandai sendiri tu payah juga, tak nak ikut cakap doktor. Bila terdesak baru nak panggil orang itu dan ini.

Ibu tak mengadu sakit-sakit. Mungkin juga dia tak mahu saya susah hati. Lagipun dia lihat saya sibuk jer siang malam.

"Kalau batuk, baru ada lelah. Kalau tak batuk, tak lelah sangat" masa dalam perjalanan tadi, ibu ada menyebut.
"Ubat lelah ada lagi?"
"Tak ada dah... lama dah habis" balas ibu.
"Ubat sedut ada lagi" sambungnya kemudian.

Di klinik, setelah kad rawatan dan nombor giliran diperolehi, saya serahkan pada ibu yang memegangnya. Sebentar sahaja nombor ibu dipanggil dan ibu masuk ke bilik pembantu perubatan bertugas. Saya biarkan sahaja, tunggu di luar pintu.

Dalam fikiran saya lepas ini nak updated blog mengenai kem kembara masjid SMKTI 2006. Dah siap taip dah, tinggal publish sahaja.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, ibu minta singgah di pasar. Saya tak sangka ada apa-apa yang ibu nak beli. Rupa-rupanya dia beli ayam separuh dan sedikit sayur untuk dikirimkan kepada isteri saya. Ibu tidak masak sendiri, anak-anak menantunya yang hantarkan makanan yang siap dimasak. Kalau dapat peluang ibu belikan lauk yang disukainya untuk dimasakkan.

Sambil-sambil menunggu ibu, sempat juga buat entri di sembang kedai kopi... hehe

No comments: