Saturday, December 02, 2006

Tazkirah Mingguan

Pakteh hadir di surau baru tak berapa jauh dari rumah Pakteh. Ada ustaz yang baca kitab, dan ramai juga yang mendengarnya termasuklah Pakteh. Sempat-sempat la rekod dalam PDA Pakteh ni apa isi kuliahnya untuk renungan Pakteh yang semakin hari terasa semakin jauh meninggalkan tarikh lahir dan menuju mati.

Menurut ustaz, kita hidup ini hendaklah penuh dengan cakap agama (amar makruf nahi mungkar) walau siapapun kita. Samada kita seorang pemimpin, maupun rakyat biasa. Cakap agama perlu mengikut cara dan kemampuan, baru boleh selamat di dunia dan akhirat. Ini kerana kayu bakar yang terdapat dalam neraka itu terdiri dari manusia dan batu, katanya.

Selama kita di dunia ini, macam-macam alasan boleh kita berikan untuk membolehkan kita melakukan sesuatu yang dilarang. Akan tetapi diakhirat nanti, balasan setimpal bakal menunggu kita, pesan ustaz itu lagi. Sebagai contoh; bila pasangan sudah bertunang sahaja, sudah dibawa ke hulu ke hilir macam sudah jadi laki bini. Alasannya baru rock. Padahal, pertunangan itu hanyalah sebagai “tanda” sahaja, belum kahwin lagi.

“Betul… ya tak ya juga kata ustaz tu” Pakteh kata dalam hati.

“Segala permasalahan seperti zina, khalwat, rogol dan sebagainya boleh dikawal dengan agama” sambung ustaz lagi.

Sebelum berakhir, ustaz ada menyebut sepotong hadis iaitu:

Tiga perkara akan berlaku apabila manusia tinggal amalan agama. Tiga perkara itu ialah…

  1. Hidup tidak berkat.
  2. Lahir pemimpin jahat.
  3. Keluar dunia tanpa iman (maksudnya mati dalam suu ul khatimah)

No comments: