Monday, January 08, 2007

Mohon Mengajar Yayasan Islam

Dalam ruang pejabat Yayasan Islam itu ada 3 pegawai. Satu lelaki dan dua perempuan. Letaknya di tingkat satu bangunan. Ada beberapa set meja kerani yang kosong. Waktu rehat agaknya, ustaz berkira-kira. Ustaz datang ke pejabat ini bukan hendak buat pemeriksaan mengejut petugas Yayasan Islam, ustaz datang hendak mohon jawatan sebagai tenaga pengajar kelas Fardu Ain petang di sekolah.

"Isi borang dulu ya"

"Wah kena isi borang juga... ingat ker dah tak payah" balas ustaz secara berseloroh.

Permohonan kena dibuat oleh yang empunya diri. Itu Syarat perjawatan.

Ustaz memohon untuk mengajar adalah kerana permintaan pihak sekolah. Pihak sekolah perlukan seorang ustaz yang mengajar kelas pagi di sekolah ini untuk mengajar fardu ain di sebelah petang. Sekaligus tugasnya nanti ialah menyelia perlaksanaan kelas fardu ain yang dijalankan oleh Yayasan Terengganu yang guru-gurunya bukan dari kalangan guru terlatih. Tangkap muat saja. Lagi pun, pada tahun 2007 ini, satu kelas lagi hendak dibuka menjadikan 4 kelas. Kelas untuk murid tahun 2, 3, 4 dan 5.

Tahun lepas juga sudah ada permintaan supaya ustaz mengajar, tapi ustaz menolak dengan alasan ustaz ingin rehat. Tambahan pula ustaz baru tahun pertama mengajar di sekolah itu. Hendak menolak lagi untuk tahun ini susah hendak berikan alasan. Sudah dua tahun bertugas di sekolah ini. Bahkan tahun ini adalah tahun ketiga. Tentu keadaan ustaz sudah serasi dengan ragam di sekolah ini.

"Sertakan juga surat sokongan Guru Besar dan nyatakan yang enta mengajar pagi di sekolah yang enta mohon" tambah pegawai yang menyerahkan borang kepada ustaz.

"Baru tak payah temuduga" sambung pegawai itu lagi.

"Ooo gitu"

"Kalau tak.. memang kena temuduga. Lulusan Mesir pun kena temuduga juga" lanjut pegawai.

"OK" jawab ustaz pendek. Ustaz menatap borang di tangannya. Mulut ustaz dimuncungkan sedikit, entah apa maknanya. Mungkin sedang fikirkan sesuatu.

2 comments:

Mr PenyuBiru said...

PakTeh ustaz ekk?

pakteh said...

Saya agak la, Mr Penyu ni orang Johor... sebab ada "ekk"

"Sabor jer" stail org Muar.