Monday, January 01, 2007

Meminang Untuk Adik Ipar

Pasir Mas, 1 Jan 2007 - Sabri menghantar rombongan yang disertai oleh ayah dan emak serta adik beradik. Turut serta juga ialah sebahagian besar bapa saudara ke rumah bakal tunangnya kira-kira 5 km dari pusat bandar Pasir Mas.

Pukul 3.00pm - rombongan bertolak dari rumah di Kg Jerus Pasir Putih. Isk! dua-dua main "Pasir" ni. Satu Pasir Putih dan yang satu lagi Pasir Mas. Mengikut rancangan awal, pukul 2.00 ptg.

Tiba di rumah bakal tunang, semua yang hadir dihidangkan makan tengahari. Maksudnya jamuan nasi putih. Memang kebiasaan orang Kelantan menjamu nasi untuk tetamunya, tanpa mengira waktu lagi. Siang malam pagi petang jamu nasi.

Proses peminangan dan rundingan kedua-dua pihak berjalan lancar dan keputusan telah disepakati. Kedua-dua pihak berpuas hati dengan perundingan ini. Upacara menyarung cincin pertunangan disempurnakan oleh emak pihak lelaki kepada bakal menantunya.

Satu hal yang hendak disebut di sini, Sabri (lelaki yang meminang) itu tidak tunjuk muka dalam majlis, malu agaknya. Tak dapat makan la. Ke mana dia menyorok?


---------

Penggantungan Saddam Husin

Semoga rohnya dicucuri rahmat. Tanggal 31 Dis 2006 - Hari Raya Qurban. Peristiwa yang tidak dapat dilupa oleh umat Islam seluruh dunia ialah Penggantungan Saddam Hussien, Presiden Iraq yang ditangkap oleh AS. Kesalahannya ialah melakukan jenayah perang. Masyarakat dunia akur dengan hukuman itu, cuma masa perlaksanaan hukuman itu sahaja yang tidak sesuai kerana dijalankan pada pagi hari raya kurban. Pihak yang melaksanakan hukuman itu sepatutnya menghormati sambutan Hari Raya Kurban yang disambut seluruh dunia.

Saddam Sudah Mati Demonstrasi Di Sana Sini

Apa maknanya? Mereka yang berdemonstrasi itu pula, sebenarnya apakah yang dikehendaki oleh mereka? Mustahil orang mati boleh hidup balik.

---------

SELAMAT DATANG 2007
Terima kasih Tuhan
Menambah usiaku
Bimbinglah daku agar dapat mentaati perintah-Mu

No comments: