Sunday, February 25, 2007

Mejor Bersara

Sebenarnya aku sudah lupa tatacara pemakaiannya. Semua buku nota yang berkaitan aku sudah serahkan kepada peneraju yang baru di SMKBM. Bukan hak milik aku. Sudah lima hari baju uniform itu dibeli. Logo dan aksesorinya yang aku jadi was-was. Di manakah tempat hendak dijahit. Maklumlah sudah empat tahun aku meninggalkan benda ini. Dulu aku antara Guru Penasihat yang top. Pangkat Lefternan.

+ Hello... Assalamualaikum.

- Waalaikumussalam.

+ Boleh saya bercakap dengan En Hisham.

- Siapa ni?.

+ Ustaz Yasin.

- Sebentar ya.

+ Saya.

Dulu aku antara Guru Penasihat yang top. Pangkat LefternanAnak En Hisham yang menyambut panggilan telefon. Sudah besar anak Cikgu Hisham. Berdasarkan suaranya yang kedengaran begitu matang.

- Assalamualaikum.

+ Alaikumussalam... Ustaz Yasin sini...

- Siapa?

+ Ustaz... Ustaz Yasin.

- Haaa ustazzz... masya allah ustazz...

+ Apa khabar?

- Bagus.

+ Tengah buat apa... sibuk ke?

- Kat dapur tadi. Tenguk Ikan.

+ Masak ke?

- Tak lah.. tenguk ikan hidup... akuarium.

+ Ooo.. Saya nak tanya sikit ni... nama negeri dan KRS ni. Kiri kanan tu, macam mana ek. Dah lupa la.

- Pegawai ke, pelajar?

+ Pelajar... anak punya.

- Aku pun tak ingat juga. Jap aa aku tanya Hapis. Sebenarnya aku dah lama bersara KRS ni. Biasalah orang muda dah ramai. Kasi dia orang la pulak.

+ Ya ka.

Aku dengar dia memanggil anak sulungnya yang bernama Hapis. Kemudian perbualan kami bersambung.

- Sekarang ni kira pangkat Mejor bersara la... aku ni...

+ Ha ha ha... gitu ke?

- OK.. Tag negeri, sebelah kiri... KRS, sebelah kanan.

+ Malaysia?

- Mana ada Malaysia.

+ Oh... tak ada eh?

Aku sengaja bertanya Tag Malaysia letak di bahagian mana. Sebenarnya aku pun keliru. Kalau Pengakap, ada Malaysia. Siap bendera lagi.

Aku serahkan lakaran pemasangan kedudukan logo, nama negeri dan KRS di atas kertas sebelum aku serahkan kepada ibu untuk dijahitnya. Petang ini juga aku hantar. Uniform KRS. Kepada Kak Umi.

1 comment:

Am said...

nampaknya nanti Am pun kena tanya ustazlah kalau nak jahit tag ni ya hehehe, Am pulak lansung tak ada pengalaman hehehe