Monday, February 26, 2007

Entri Khas [TAGGED]

Rules of the game: Each player of this game starts out by telling 6 weird things about themselves on their own blog, as well as state the rules clearly. At the end, you will need to choose 6 people to be tagged and list out their names. After you do that, leave them a comment on their blogs letting them know you tagged them.

Buat teman-teman yang jauh di mata tetapi dekat di hati. Terutamanya MrsPARIN yang telah tagged pakteh. Pakteh sebenarnya kurang faham dengan 'permainan' ini. Pakai hantam saja. Mana yang terlebih dan terkurang itu, mohon maaf banyak-banyak. Sesuai dengan kehendak 'permainan' ini, dititipkan di bawah ENAM perkara yang berkaitan dengan peribadi Pakteh untuk dikongsi bersama. Anda sudah bersedia? OK... Lets go to the zoo!.

1LATAR BELAKANG: Pakteh berasal dari keluarga petani. Yatim semenjak usia 5 tahun. Semasa Pakteh menginjak ke darjah 1, ibu Pakteh kahwin lain. Merasalah hidup dengan bapa tiri. Sekarang ini bapa tiri itu pun sudah meninggal. Kini Pakteh tinggal bersama ibu dan anak isteri Pakteh di kampung kelahiran sendiri, di Setiu Terengganu. Pakteh mengaji tidak tinggi. Setakat diploma sahaja di KUSZA (1991). Tugas Pakteh sekarang pula, sebagai guru di SKALK. Nama sebenar saya ialah Mohd Yasin. Pakteh itu ialah nama yang dipanggil oleh anak saudara saya. Memandangkan sudah lama pakteh guna nama ini di internet, maka rasa serasi dengan panggilan ini. Kemahiran yang pakteh ada adalah berkisar kepada bidang Pendidikan Islam dan Bahasa Arab. Bahasa Inggeris... isk, 'tepu' habis. Masa mengaji di KUSZA dulu pun cukup makan sahaja. Justeru itu, kalau hendak berinteraksi dengan Pakteh, minimakan penggunaan BI. Takut nanti, lain yang anda maksudkan, lain pula pemahaman Pakteh. Naya jadinya.

2MINAT: Pakteh sangat meminati bidang penulisan. Pernah masa tingkatan 5 dulu, Pakteh ambil kursus penulisan gaya pos, tapi tidak khatam sebab kekurangan modal. Selain menulis dan membaca, Pakteh juga memang giler habis dengan komputer. Semuanya Pakteh godeh sendiri, guna kaedah cuba jaya. Pakteh kenal internet sekitar tahun 1998. Masih baru. Tinggal lagi kerana minat mendalam kepada komputer, Pakteh boleh buat website sendiri bahkan banyak website yang pakteh buat dan begitu aktif di Yahoogroup serta berbagai forum. Dulu... Dalam bidang blog pula, kali pertama Pakteh buat posting di blog Pakteh ini tahun 2004 yang lalu. Hingga Disember tahun 2006 barulah Pakteh faham dan lebih aktif di blog. Sehubungan itu, pakteh telah padam website statik pakteh. Lalu Pakteh jadikan blog ini sebagai website utama. Suka benar mencuba perkara-perkara baru. Maka tidak hairan lah kalau blog yang pakteh kendalikan pun berbagai, seperti Apa-apa Ajer, SKALK, UZ, BCP, Belajar Wordpress. Banyak tu. Ada lagi yang pakteh sedang eksplore.

3MENYENANGKAN: Paling suka bila ada orang memberi penghargaan. Maksud Pakteh, kalau ada orang minta bantuan, tentu Pakteh tidak akan hampakan. Akan dicuba sedaya upaya mungkin. Jangan minta duit sudah lah. Duit memang Pakteh tidak ada banyak. He he he. Suka sekiranya orang tepati janji dan sangat menepati masa. Kalau boleh Pakteh ingin jadi orang pertama dalam semua hal seperti menghantar tugasan dan yang sewaktu dengannya. Pakteh juga rasa damai apabila melihat wajah anak-anak manja. Pakteh pernah menerima kecaman serta sindiran gara-gara Pakteh meminati artis (lelaki) AF4 2006 tahun lalu yang berasal dari Sarawak. Harapnya kalian tidaklah kutuk pakteh pula selepas ini. Sedih. Pakteh juga senang sekiranya ada cukup duit untuk berbelanja dan melakukan aktiviti seharian. Tidak lupa ingin digarapkan di sini, pakteh senang dengan tugas2 pakteh sekarang. Sebagai pendidik. Alahai.

4TIDAK SUKA: Minta dijauhkan. Apa itu... Isk.. Paling tidak suka ialah kena marah. Bila kena marah, rasa hendak menangis lebih-lebih lagi kalau pakteh rasa pakteh tidak bersalah. Orang jawa kata cengeng. Walaupun begitu, Pakteh tidak suka lihat air mata wanita. Bagi pakteh wanita suka mengada-ngada. Maaf cakap. Satu lagi yang tidak suka apabila wanita yang jadi bos, menengking dan mengarah itu dan ini dengan suara yang ternyata berbentuk 'arahan'. Pakteh suka kepada arahan yang berbentuk 'permintaan'. Nasib baik bos pakteh sekarang ini lelaki. Kalau tidak, tension memanjang ler. Sebenarnya pakteh menghormati wanita dan sesiapa yang menghormati pakteh. Sekali orang hormat, 10 kali pakteh hormat dia. Sekali orang tunjuk benci, sampai bila-bila pun pakteh tidak akan memaafkannya. Buruk kan...

5IMPIAN: Pertama, Pakteh ingin lihat karya-karya pakteh diterbitkan dalam bentuk buku. Sekarang ini pakteh sedang mengumpulkan entri-entri blog pakteh untuk diterbitkan. Pakteh mahu anak cucu pakteh dan orang di sekeliling mengenali pakteh lebih dekat melalui tulisan-tulisan pakteh sebab pakteh kurang berkomunikasi dengan mereka. Kalau sudah terbit nanti, akan Pakteh war kan di sini. Doakan ya. Kedua, kalau boleh pakteh hendak memiliki rumah yang besar dan selesa yang dilengkapi dengan kolam renang dan halaman yang luas. Berangan saja lah. Selanjutnya pakteh ingin bersara tetapi pendapatan sentiasa masuk. Tidak membataskan perbelanjaan dan keperluan pakteh sekeluarga. Dapat menunaikan haji dalam usia masih muda dan kuat untuk mengerjakan ibadat ketika di tanah suci. Saya menghormati impian saya dan tidak menganggapkan kelakar.

6MASALAH: Pakteh rasa sukar untuk berkomunikasi secara langsung dengan sesiapa sahaja kerana Pakteh memiliki sifat pendiam. Pakteh lebih banyak mendengar dari mengeluarkan suara apabila berada di kalangan kawan-kawan. Kini badan pula terasa sakit-sakit. Tambahan pula Pakteh mengidap darah tinggi. Apabila terkenangkan pengidap darah tinggi ini ada kaitan pula dengan serangan 'angin ahmar' membuatkan rasa murung dan pasrah. Akhir-akhir ini perasaan mudah tersentuh dan sedih. Apa pun kita kena cool dan ceria selalu, sekali pun di alam siber.

MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA

kua kua kua

Mangsa Tagged:

1) Ricky Wan

2) Sinaganaga

3) Tokrimau

4) Basri

5) AM

6) Pengkritik blog

2 comments:

Anonymous said...

tak de impian yang kelako pakteh...

Anonymous said...

Catatan dari seorang guru...
ralit kash membacanya.preoucepaid.asyik...