Thursday, December 21, 2006

Cegah Kanser Prostat

Kanser Prostat ini dikatakan pembunuh senyap kaum lelaki. Syarikat MayFirst dengan kerjasama Kementerian Kesihatan Malaysia menjadikan Kempen Mencegah Kanser Prostat ini sebagai projek Fardu Kifayah tahun 2007. Mereka akan membuat rondaan seluruh negara untuk mendedahkan bahaya penyakit ini untuk menyedarkan rakyat Malaysia terutamanya kaum lelaki. Tulisan ini adalah merujuk kepada pamplet yang diedarkan dan saya menerimanya kerana saya menjadi ahli MayFirst. Saya panjangkan di blog ini kerana saya fikir perlu untuk pengetahuan bersama. Sila rujuk laman web syarikat untuk keterangan yang lebih jelas.

Apa Itu Prostat

Prostat ialah kelenjar sistem pembiakan lelaki. Saya kira DBI lebih arif untuk memperkatakan topik ini. Prostat menghasilkan sebahagian cecair seminal, yang membawa air mani dan sperma sewaktu lelaki mengalami ejakulasi. Kelenjar prostat terletak di antara rektum dan dasar pundi kencing. Ia merangkumi 30% tisu otot dan selainnya terdiri daripada tisu glandular.

Apakah Kanser Prostat?

Keadaan dimana terdapat pembesaran sel-sel prostat yang luar biasa. Tumor barah yang merbahaya yang mula tumbuh dalam kelenjar prostat. Sewaktu tumor membesar, ia mungkin merebak dari prostat sehingga ke nod limfa, dan juga pada bahagian yang jauh seperti tulang belakang, tulang rusuk atau bahagian tulang yang lain. Kanser prostat merupakan penyakit yang sangat serius dan boleh membawa maut kerana keupayaannya merebak ke bahagian badan yang lain apabila mencapai peringkat lanjut.

Gejala Kanser Prostat

Sekiranya penyakit ini dikesan pada peringkat awal, kebanyakan lelaki tidak akan mengalami sebarang gejala. Gejala bagi kanser prostat adalah:

  1. Terdapat darah dalam air kencing.

  2. Terasa sakit atau panas semasa membuang air kecil.

  3. Daya pengaliran air kecil yang lemah atau hilang kawalan terhadap pembuangan air kecil.

  4. Ejakulasi yang menyakitkan.

  5. Penurunan dari segi keinginan seksual.

  6. Kurang upaya dalam mengalami rangsangan seksual.

  7. Kesakitan pada bahagian belakang, pelvis (tulang pinggul), atau bahagian atas paha.

  8. Hilang selera makan.

  9. Kesakitan tulang yang berlanjutan.

Kesan Sampingan Kanser Prostat

Sebahagian lelaki mungkin mengalami satu atau lebih kesan sampingan Kanser prostat merupakan penyakit yang sangat serius dan boleh membawa maut berikut yang berpunca daripada rawatan kanser atau dari penyakit itu sendiri:

  1. Masalah pembuangan air kecil.

  2. Masalah usus.

  3. Masalah ereksi

  4. Ketidaksuburan (mandul)

Cara-Cara Mencegah Kanser Prostat

Kesan awal Kanser Prostat menyelamatkan nyawa anda, maka:

  1. Kerap melakukan pemeriksaan perubatan.

  2. Lebihkan pemakanan sayur-sayuran dan makanan yang mempunyai zat fiber yang tinggi.

  3. Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan lemaknya.

  4. Bersenam dan amalkan gaya hidup yang sihat.

Cabaran Lelaki

Kalau saya, cabaran utama ialah malu nak mengadap doktor nak serahkan "mahkota" kita untuk diperiksa. Sekiranya gejala-gejala yang diutarakan itu terdapat pada diri kita, sebaiknya dapatkan pertolongan doktor yang bertauliah. Jangan pergi mengadap tukang urut yang ramai di ibu kota. Pengalam saya, belum pernah mengadap tukang urut. Suatu hari saya dimaklumkan oleh seorang kenalan mengenai ubat yang khusus diformulakan untuk mengubati penyakit ini. Bila saya mencubanya, saya merasakan "kesihatan" saya bertambah baik dan kehidupan lelaki saya tidak murung lagi. Kini saya pastikan ubat itu ada bersama saya sepanjang masa.

5 comments:

Aina@Azila said...

Salam Pak Teh,
Pak teh apa kabar? Pak teh dah tak ada chat box lagi ker? Tak leh laa nak chit chat dgn Pak teh lagi.

Anonymous said...

menarik artikel tentang kanser prostat ni. sama bahaya spt kanser payudara utk wanita.

iEn said...

waaaa... lama tol tak citer pasal prostat nieeh.. good for men..

Anonymous said...

salam pakteh,
tumpang tanya la pakteh gunakan produk ubat ape yang pakteh katakan tu?saya ingin tahu lah.

Anonymous said...

pakteh ubat ape yg bekesan tu? tertarik ngan topik ni.