Sunday, December 03, 2006

Mati La Paksu

Langkap, 2 Dis – Paksu Ali singgah di rumah malam tadi sekembali dari minum di kampung sebelah (Merbau Menyusut) menurutnya. Belum pun masuk ruang beranda rumah Pakteh beliau dah mula merungut bahawa pinggangnya sakit teruk malam sebelumnya selepas menyangkul di kebun. Luas kebun yang diusahakan olehnya, kira-kira muat 1000 pokok lada. Sememangnya penduduk kampung Kasar terutamanya, kebanyakan mereka menanam lada cili merah. Biasanya buah-buah lada dipasarkan ke Kuala Terengganu ataupun dibeli FAMA.

Paksu mengesahkan bahawa dia pernah mengalami batu karang dan pernah dibedah. Besar lagi batu telah dikeluarkan. Dikuatiri penyakit yang sama berulang lagi. Malam semalam, Paksu menceritakan siap berpesan pada bininya... kalau aku mati.... bla bla bla. Nak tergelak Pakteh. Tahan sajalah. Buat-buat minat dan impati mendengar ceritanya.

"Sakit sangat macam nak mati dah" sambung Paksu sungguh-sungguh.

Sebenarnya Pakteh baru-baru ini pernah juga mengalami sakit pinggang teruk. Setelah diperiksa, didapati air kencing kotor dan kebarangkalian untuk kena batu karang. Nasib baik ada ubat yang ditunjukkan oleh abang Pakteh. Alhamdulillah, sekarang tidak sakit pinggang lagi.

Pakteh ada menyebut tentang ubat itu pada Paksu. Nampaknya dia berminat.

"tak mahal... RM15 untuk 2 biji" Pakteh beritahu Paksu.

"2 hari lagi kalau masih belum hilang sakitnya, jumpa saya. Saya berikan ubat itu. Stok ada" sambung Pakteh lagi.

Apa yang Pakteh makan sekarang ini ialah Pronoton + Genko. Genko setiap hari 1 biji sebelah pagi, sementara pronoton pula 1 biji untuk 3 hari sekali. Pakteh kurangkan pronoton tu sebab Pakteh ada darah tinggi. Kurang elok kalau banyak-banyak ambil pronoton. Dalam hal ini sebenarnya tidak serasi dengan Pakteh sahaja. Sebab pronoton itu juga sebenarnya boleh menstabilkan darah.

No comments: