Sunday, December 03, 2006

Horrey Gaji

Seperti hari-hari kebelakangan ini, Pakteh sering berkurung di Makmal Komputer kerana melungsuri blog kawan-kawan dan updated blog dairi ini. Email yang dua tiga ketul itu pun kena dilihat walaupun tak hari-hari. Yahoo Messenger juga kena login kalau-kalau ada offline mesej yg masuk. Itulah rutin Pakteh apabila online.

Kira-kira pukul 1.00pm pintu makmal diketuk...

"Cikgu... ada tokey datang. Nak jumpa Cikgu" kata salah seorang pekerja sekolah.

"Jumpa cikgu Usop la. Jumpa saya tak boleh buat apa-apa" balas Pakteh bersahaja campur terkejut kerana tiba-tiba sahaja orang "besar" nak jumpa.

Pakteh tahu dah. Pakteh agak dah, ini mesti hal gaji pekerja. Pakteh rasa, Pakteh hanyalah cikgu kecil di sekolah ini. Baru 2 tahun bertugas di sekolah ini. Tiada apa-apa tugas besar dipertanggungjawabkan. Kecil-kecil tu ada la. Ini kan pula nak uruskan pasal gaji pekerja.

Photobucket - Video and Image Hosting

"Sebentar lagi saya datang" balas Pakteh.

Memang betul. Tokey itu nak serahkan duit gaji pekerja swasta yang seramai 8 orang. Kira banyak ribu juga lah. Gembiralah mereka yang dapat upah dari kerja yang dilakukan selama sebulan. Pakteh cepat-cepat hantar SMS kepada Guru Besar dan GPK1 tentang perkara tersebut. Tidak berlengah lagi Pakteh balik ke rumah. Risau duit banyak duduk keseorangan dalam makmal. Mana tau ada hantu ke... he he.

Sesuai dengan bulan haji yang jatuh pada bulan 12 ni, gaji cikgu bulan ni pun awal juga. 18hb Dis kalau tak silap.

No comments: