Wednesday, December 13, 2006

Surau Kg Langkap Perlu Sumbangan

Sehebat mana pun manusia perlu ada suatu tempat penyudah kehidupan ini yang bagaikan putaran roda. Sejauh mana pun manusia berlayar tempat kembalinya ialah Allah SWT. Tidak kiralah apa jua pegangan hidupnya. Bezanya mereka yang hidupnya sebagai hamba yang taat, Allah SWT tempatkan di syurga sedangkan mereka yang ingkar lingkar menerima pembalasan di neraka.

klik untuk lihat lebih jelas
Surau Kg Langkap diusahakan secara gotong royong oleh penduduk tempatan

Masjid dan surau tidak dapat dipisahkan dari kehidupan mukmin yang bertakwa. Di situlah dapat mereka mengabdikan diri pagi dan petang selagi usia masih ada.

Surau dibina hasil sumbangan orang ramai

Secara ringkasnya surau Kg Langkap (gambar) yang letaknya kira-kira 24km dari Bandar Permaisuri ini mula dibina secara giat awal tahun 2006 yang lalu di atas tapak yang diwakafkan oleh seorang dermawan bernama Hj Abd Ghani Ahmad. Ruang sembahyangnya boleh menampung 500 orang jamaah. Perkembangannya agar perlahan lantaran kekurangan modal.

Hingga kini sudah siap pembinaannya sekitar 80% hasil gotong royong beberapa tukang yang berkebolehan dan orang ramai juga. Pembiayaannya adalah melalui sumbangan ikhlas orang ramai yang bercita-cita untuk mendirikan rumah Allah sebagai sumbangan bakti untuk agama serta bekalan di akhirat. Ada juga beberapa usahawan yang menghulurkan bantuan kewangan dalam jumlah yang besar sehingga mencapai ribuan ringgit. Semuanya kerana Allah.

Lantai simen beralas tikar

Pada bulan Ramadhan yang lalu penduduk setempat mula menunaikan solat terawih dan solat fardu berjamaah di surau ini hingga kini. Walaupun bahagian lantainya masih simen kasar beralaskan tikar plastik yang akan diangkat ke sana ke mari para jemaah istiqamah juga datang berjamaah lebih-lebih lagi waktu Maghrib dan Isyak.

Bahagian dalam juga masih dalam pembinaan. Sebab itu belum boleh dipasangkan karpet atau tikar getah. Cadangan pihak lembaga pengarah projek surau ini, lantai surau akan dipasang mozek sekiranya kewangan mencukupi.

Kelengkapan asas

Sehingga kini elektrik belum dimasukkan. Pendawaian sedang dijalankan. Tenaga letrik sementara yang dihulurkan oleh penduduk yang bersebelahan surau itu boleh digunakan untuk 2 lampu dan 2 kipas meja bagi kemudahan para jamaah waktu malam. Begitulah juga dengan bekalan air. Hanya 1 kepala paip juga disalurkan oleh jiran tersebut. Kelengkapan bilik air dan setor sedang didirikan.

"Segala-galanya akan lebih cepat sekiranya kewangan mencukupi" kata En Mokhtar selaku pengarah projek yang musim ini berada di tanah suci kerana mengerjakan ibadat haji.

"Pak Mokhtar doakanlah di sana nanti supaya surau kita dapat dibina dengan sempurna" kata salah seorang para jamaah, yang diiakan oleh makmum yang lain.

Sekiranya berkemampuan, bahagian hadapan surau juga perlu di simen atau lebih elok ditarkan untuk keselesaan para jamaah. Kawasan halaman surau akan becak apabila hujan dan tanah merah itu sedikit-sedikit akan dihakisi.

Derma masih dibuka

Apa yang sudah dilakukan oleh lembaga pengarah projek surau ini ialah mengadakan siri "minum teh" bertujuan untuk mengutip derma bagi tabung projek surau. Tahun ini sudah 3 kali dilakukan, dan kita boleh melihat natijahnya seperti tersergam di depan mata. Penderma berpuas hati dan memanjat syukur.

Pihak kariah terutamanya Lembaga Pengarah projek surau mengalu-alukan derma dan sumbangan orang ramai dalam apa bentuk sekalipun. Penyumbang boleh melawat ke tapak binaan dan bertanya kepada sukarelawan yang menyiapkan surau itu apakah bentuk sumbangan dan berapa kosnya. Contohnya bagi sponsor mozek lantai ruang solat berapa kosnya. Ada juga yang datang menyumbangkan semua bumbung mengikut keluasan surau itu.

Walaubagaimanapun, bagi penyumbang (anda) yang dalam jumlah runcitan, dipermudahkan dengan sumbangan terus menerusi akaun e-gold pakteh nombor 3058161 http://3058161.e-gold.com/ dan pada ruangan Memo catatkan "Sumbangan Surau Langkap" untuk memudahkan pakteh mengenalpasti sumbangan anda itu. Tahap pelancaran ini, pakteh tetapkan tempuh sumbangan boleh dihulurkan mulai sekarang hingga tarikh tutupnya pada 31 Dis 2006. Lain-lain pengumuman akan diputuskan kemudian di blog ini.

Rujukan Penting

Akaun e-gold : 3058161 http://3058161.e-gold.com/

Memo: Sumbangan Surau Langkap

Email: paktehgold@gmail.com

Telefon: 60137300520 (Telefon Pakteh hanya untuk SMS)

Tarikh Tutup: 31 Dis 2006

No comments: