Wednesday, December 20, 2006

PDF2EXE - Tukar Fail PDF Kepada EXE

Salam download lagi buat anda pengunjung yang dihormati. Saya sudah cuba software ini dan memang berhasil. Sebelum ini saya tercari-cari software seperti ini yang boleh membantu saya dalam menghasilkan ebook saya sendiri. Anda juga boleh. Sekali pun terjadi apa-apa, tanggung sendiri ya. Sila ke laman web pemiliknya. Ia adalah freeware untuk sesiapa pun jua. Saya cuma sampaikan saja di ruangan ini.


Mulai hari ini, Bagi saya, isi kandungan buku itu, mengancam ... boleh membuatkan mata saya terbeliak anda juga boleh buat ebook sendiri dengan menggunakan pdf2exe ini. Biasanya ebook yang mengandungi maklumat berharga dan diperlukan oleh orang ramai itu dijual dengan harga tertentu. Contohnya seperti salah satu ebook yang pernah saya sendiri membelinya suatu waktu dulu. Ops... buku itu saya tidak boleh berikan kepada anda. Kalau anda nak tenguk buku itu, pergi sendiri. Bagi saya, isi kandungan buku itu, mengancam... boleh membuatkan mata saya terbeliak.

Untuk membuat ebook sendiri menggunakan pdf2exe ini, Langkah 1 - Kena download dulu. Setelah install ke PC anda baru boleh dicuba. Untuk pengetahuan, saya mencuba di platform Win XP. Windows lain, saya tidak pasti. Anda cuba la sendiri. Lepas itu kalau rajin datanglah updated komen anda itu di sini. Sama-sama kita berkongsi maklumat.

Langkah 2 - Buka program pdf2exe -> open fail --> pilih fail PDF yang anda ada dalam HDD anda kemudian --> Save as kepada nama baru. Siap sudah fail exe anda sendiri. Semudah ABC kan.

Apa yang jadi masalah sikit, kalau anda belum ada PDF fail. Sebenarnya untuk buat PDF fail juga masalah besar bagi mereka yang tidak tahu caranya. Paling senang, untuk bina fail pdf ialah dengan menggunakan Adobe Acrobat Reader 6. Boleh beli CD di kedai komputer. Hendak yang ori atau local, terpulang pada anda. Resikonya tanggung sendiri... la la la. Saya tidak guna Adobe Acrobat Reader 6, tapi saya guna tool lain untuk wujudkan pdf fail. Tool apa tu... saya akan ceritakan dalam entri akan datang, Insya Allah.

1 comment:

Melayu Boleh said...

Terima kaseh keatas tip yg berguna .Senang le pas ni nk buat ebook